Olika tjänster av lärande erbjuds. Läger, temaprojekt och särskild undervisningsform för barn i särskilt behov av stöd. Ofta är det jag som kommer till en potentiell uppdragsgivare med ett förslag på hur ett lärandebehov jag eller andra sett, skulle kunna lösas.
Det har handlat om nyanlända flyktingar som behöver alternativa former för lärande. Eller enstaka barn som har andra behov än de skolan mäktar erbjuda inom klassrummets väggar. Eller skolor som vill ge eleverna en större känsla av sammanhang och har nappat på en idé om tvärvetenskapliga läger om glokala frågor. Ibland blir det ett uppdrag. Ibland inte. Ibland hjälps vi åt att hitta finansiering.
Uppdragen kan vara långa eller korta. Det kan vara som när jag träffade på en annan makalös pedagog som råkade kunna både svenska och persiska. Då var mitt uppdrag att se till att hon fick komma till sin rätt och göra sitt viktiga jobb. Enstaka eller återkommande.
Exempel:
The BIG Picture – lärandeläger för ungdomar. Arrangerades 2010, 2011 och 2012. Elever från St Botvids Gymnasium deltog. Även elever från lokala/regionala var delaktiga. Bla GA-fonden och Svenska Landsbygdsveckans fond finansierade.
Baka in språket – praktisk svenskaundervisning för nya svenskar i Åre kommun. Forss Livs initierade och ledde projektet i samarbete med Åre kommun och Studiefrämjandet. Samarbetspartner i genomförandet var Undersåkers Bröd.
Medmöjliggörare av ”Elnaz summer school” som innebar att persisktalande barn i Åre kommun sommaren 2013 fick delta i en sommarskola genom där Elnaz Daryani ledde studiecirklar i engelska, matte, idrott och lokal kultur med finansiering och uppbackning av Studieförbundet Vuxenskolan.
Levande lärande – specialanpassad lärandesituation för barn och ungdomar i särskilt behov av stöd, som en del i grundskolans undervisning. Uppdrag från Åre kommuns grundskola. Underentreprenör.
Lämna ett svar